Armen & handen

By on januari 10, 2017. Posted in . Tagged as , , , , , .

 

Armen / handen

 

Met enige (on) regelmatigheid belicht ik aandachtspunten voor positie op de fiets. Deze keer: armen en handen.

 

Vaak zie ik een (te) gestrekte fietshouding.  Die houding leid er toe dat je je armen helemaal moet uitstrekken om bij het stuur te komen, laat staan bij de remgrepen.

 

Helaas zie ik vaak fietsers die niet in staat zijn om een langere periode in de remgrepen te rijden met hun handen. Dat dit onveilig is  mag duidelijk zijn.   Ergonomisch gezien is de gestrekte arm ook niet heel fijn, de elleboog gaat op slot, en de trillingen worden rechtstreeks doorgegeven aan de schouders en nek.  Ook ben je als fietser zo niet in staat om goed te sturen & te anticiperen op het wegdek en omstandigheden.  Het stuurt bovendien erg lastig als je je arm niet verder meer kan uitstrekken!   Met een licht gebogen elleboog is het allemaal veel veiliger & lekkerder fietsen.  Daarvoor moet je stuur natuurlijk wel op de juiste afstand van t zadel staan….  Ook de stand van t stuur & soort stuur is een belangrijke factor.  Met de oudere types sturen staan de remgrepen erg laag “in de bocht”  je hand wordt daardoor in een onnatuurlijke knik naar voren gedwongen.  Ik zie vaak dat men dan het stuur een beetje naar “achteren” kantelt.  Bied wat soelaas, alleen, de remgrepen kunnen dan onmogelijk bereikt worden als je onder in de beugel rijd.   Gelukkig zij er tegenwoordig ergonomische sturen met een korte radius waardoor je op een veel natuurlijkere handpositie uitkomt.  Meer raakvlak met je stuur, waardoor je ook mindel last hebt van slapende handen. Ook de knik in de pols wordt daardoor verholpen.  Dit is ook een van de vele aandachtspunten die bij een dynamische bikefitting word bekeken, lees ook de andere blog’s  voor meer over de fietspositie.  Heb je vragen, neem contact op met info@fietsfitting.nl

 

 

 

Anno Pieterse

 

www.fietsfitting.nl

 

hand